December

December

torsdag 20 mars 2014

21:00 och 11 plusgrader



Altandörren i köket står öppen på vid gavel. Katt och hund går ut och in och det är så skönt att kunna ha dörren öppen. Det är ju trots allt vårdagjämning. Klockan är 9 på kvällen och det är 11 plusgrader.

Och jag behöver inte laga mat på hela helgen för jag kockar så svetten nästan lackar. Och i morgon ska barnen få torka golvet x antal gånger då vovven är i rabatten och gräver så här på kvällskvisten. Han jagar katten :D

Har gjort 2 olika sorters kyckling - olika kryddningar - i 2 olika lergrytor. Köpte färsk hel kyckling när jag handlade igår och den ena är med vitlök och citronpeppar och den andra med grill och curry.

Köttfärs i storpack hade jag också köpt. Och jag har gjort fetaostbiffar med vitlök till mig och dottern - sonen vill inte ha dessa så till honom gjorde jag biffar med tacosås i. Och så blev det ett gäng vanliga köttbullar också.

Sen har vi på en helt vanlig torsdag ätit tårta!

Igår när jag kollade vad som inte skulle finnas kvar i frysen så fanns där några halvor med tårtbottnar och ingen kommer ihåg när vi hade den andra halvan. Men idag har vi gjort jordgubbståra. Med vaniljsås, jordgubbssylt, och mosad banan i lagren och grädde med färska goa jordgubbar på toppen - 10 kronor asken på ica denna vecka - mums och lite lyxigt eller så har vi börjat fira redan nu :D

När jag kom hem så åt vi rester. Ris, köttgryta, bacon och kyckling i curry stod på menyn. Känns bra att äta upp sånt man har i kylen och som jag tog upp ur frysen igår. Vovven fick lite gryta i sina knölar och jösses så gott det var och hela den hjärtformade matskålen blev renslickad.

Vovven har ju haft en förmåga att välta den gamla matskålen - en sån traditionell rostfri historia som man har till hundar och det har varit knölar runt hela golvet och vad göra - jo hitta en lösning och en sockerkaksform som är hjärtformad får nu agera matskål - blev jättebra.

Lite roligt är det nu när dörren ut står öppen - han sitter på trappsteget Spanjoren med tassarna på marken - ser kul ut. Nu ligger han och tittar ut på trädgården men på insidan precis innanför - kommer nog bli en favoritplats.

Det blåser men vindarna är ljumma och det  känns skönt - vårkänslan är härlig. Och jag har idag åkt kollektivt - fick skynda mig från jobbet för att hinna med bussen till centrum och byte och sen ner till bilreparatören.

Nu har jag nytt bälte och är trygg igen när jag kör.

Men jag har ett problem till. Bromsarna är inte som dom ska och det är ju inte lätt att veta vad det är men nu vet jag felet - det är ett tandhjul som är trasigt - det är ett sorts kugghjul och gör att abs inte fungerar och varje gång jag bromsar känns det som det är grus i systemet och så tänds varningslampan när bilen är varm och då kan jag bromsa som man ska - det betyder att jag då inte har abs-bromsar.

En sida den som nu är trasig kommer kosta 5000:- kronor att laga - största kostnaden är arbetskostnaden och jag kan räkna med att nästa sida också kommer att gå sönder men jag ska vara glad över att min bil - en toyota har varit väldigt lite fel på - hade en volvo tidigare och den gick aldrig igenom besiktningen - det var alltid något som var fel.

Att få ett nytt bälte kostade 2300:- onödiga pengar då jag lät vovven vara lös i bilen medan vi var på yoga - hade han varit fast i baksätet hade det aldrig hänt. Så den där rabatten på hans inköpskostnad är nu uppe i normalkostnad. Lärpeng kallas detta.

Och imorgon är det äntligen fredag - kommer bli skönt och jag vet och känner i varenda fiber att jag är för mycket!

Jag SKA inte gå så mycket som jag gjort.

Jag SKA inte hålla på i köket som jag gör.

Men jag är nöjd. Nöjd i sinnet! Det ska också räknas. Sen får jag krascha på söndag och ligga och vila hela dagen fram till kvällen och dess yoga.

På lördag ska jag promenera med hundgruppen men det är ju bara några timmar och sen behöver jag inte göra något mer och middagarna i helgen är redan gjorda så det får bli mycket vila dagarna som kommer och jag ska ha lång sovmorgon i morgon - hoppas jag.

Vovve, middag, städning ska deligeras till barnen så för mig är det 4 timmars jobb. Ska nog bli bra detta ändå.

Må gott

1 kommentar:

  1. Härligt med lite vårvärme :-)
    Kan tänka mig att både. Katten o hunden njuter av att kuna vandra in o ut :-) Vårvärmen är efterlängtad ☀

    Vad bra att du fixat med middagar så du slipper du i helgen :-)

    Det vsr inte billigt med bilbältet, men nödvändigt
    Tänkte på detta andra bilprobl du känner ingen som kan hjälpa dig?
    Ring runt till flera verkstäder o jämför pris Det där med bilar.... Det ska bara fungera..
    Hippss du får en riktigt mysig fredag!
    Kram 💓

    SvaraRadera