December

December

söndag 23 februari 2014

ordningen återställd

snart i alla fall - det är slut på OS! Jippi, fast jag har ju tittat på lite men tycker inte att det som annars tagit över det mesta. Och jag kommer inte titta på hockeyn - tycker det är så trist sport.



Än - ta i trä - har det inte regnat men det blåser rejält, mina stackars smala björkar låg nästan ner nyss. Och jag tänker som alltid - när ska vi får se solen en längre stund än en halv dag - jag vill se den varje dag i veckor.

Det blev en avkopplande kväll i soffan igår. Tittade på melodifestivalen och jag tycker nog det var det bästa hittills - kanske tack vare att man var i Norrland :D. Jag gillade Ammotrack som gick till andra chansen och sen tycker jag att Ellinor som är en glada huddikmedlem var helt fantastisk - vilken resa denna från början jätteblyga tjej med autism gjort och hur stark och modig hon blivit tack vara glada huddikteatern - väl värd en andra chans.

Sen tittade jag på Irene Huss och jag kunde summera dagen som - så skönt att massa saker blev gjort.

Städade badrummet rejält, skurade kattlådan och ny fräsch sand fylldes på och alla rum blev dammsugade och golvtvättade och jag har plockat och dammtorkat i vardagsrummet så det kände så bra när jag satt i soffan sen på kvällen med tända ljus och ett städat hem.

Dottern hämtade jag hem vid 2 och det blev en kort runda med vovven - han vill inte vara ute! Och jag hade köpt nya leksaker till honom också igår när jag var på shoppingrunda. Och han har en korg nu med lite olika saker och han går själv och plockar fram och gör lite försök till bus. Försökte hitta en stor mus/råtta men det fanns inget men hon i djuraffären tipsade om Ikea så nu måste jag ju åka dit. Men det blev en råttliknande leksak som nog kattmynta i sig för missen gillar också denna sak.

Sen hade jag kökstjänst. Hade tagit fram en bit fransyska och den brynte jag och sen la jag den i en gryta ihop med lite saker - det blev slottstek!

Sås på skyn, kokt potatis och andra goa tillbehör. Vi tog söndagssteken på en lördag :D

Sen gjorde jag efterrätt - banoffee pie - köpte en burk med färdigkokt kondenserad mjölk - man slipper koka själv och det passade mig bra igår även om jag också har burkar för kokning i skåpet. Gjorde diegestivebotten som jag gräddade och sen på med kolasåsen och sen bananer i skivor och sen toppa med grädde och lite riven choklad och jordgubbar. Dom hade billiga importerade jordgubbar som jag köpte men jag tyckte dom var lite trista och smaklösa men gick bra till detta.



Så det blev en riktigt härlig bra lördag då jag la mig med en nöjd känsla även om det slitit på kroppen men själen behövde den här städningen. Jag kan acceptera en viss röra och även en dammtuss men igår var det för mycket av båda. Och jag köpte en nya ajax som var blå och den luktade gott och det gör ju mycket när det sen också luktar rent och gott.

Och planen för idag - just ingenting. Ska köra dottern till jobbet om någon timme, sen blir det nog en lugn em - funderar på att baka matbröd men har inte bestämt mig klart än - eller ska jag bara sätta mig i min fotölj och läsa tidningar och koppla av kanske.

Ikväll väntar yoga och jag hoppas verkligen den blir bättre än sist. Ska förbereda mig genom att ställa mig i duschen och duscha varmt, hett och hettare strax innan jag åker, fylla på min kropp med piller och så får man hoppas på det bästa.

Sen tänkte jag att jag skulle vilja se filmen på 4:an - tror jag - som börjar klockan 9 med liam neeson man trailat om.

Och så är denna helg över men snart kommer en ny.

Hittade denna lilla historia - stämmer ju bra in på livet.

En dag föll bondens åsna ned i en brunn. 

Åsnan tjöt högt medan bonden försökte fundera hur han skulle göra för att få upp den ur brunnen.

Slutligen bestämde han sig för att åsnan ju var så gammal och att han ändå hade tänkt att fylla igen brunnen, då kunde han ju lika gärna begrava åsnan i brunnen direkt.

… Det var bara inte värt att försöka få upp åsnan ur brunnen.

Han bjöd in sina grannar för att hjälpa honom med att skyffla jord och grus i brunnen.

Åsnan började nu förstå vad som var på gång och tjöt fruktansvärt.

Sedan, till allas förvåning, började han lugna ned sig.

En stund senare böjde sig bonden över brunnen och tittade ned.

Han blev förvånad över vad han såg.

När varje skyffeltag landade på åsnans rygg gjorde han något häpnadsväckande.

Han skakade det bara av sig och tog ett steg upp.

Grannarna fortsatte att skyffla, åsnan skakade av sig och flyttade sig sakta upp i brunnen.

Snart hurrade alla när åsnan blev synlig uppe vid kanten och snart tog helt enkelt åsnan ett steg över kanten och vandrade lycklig iväg.

Livet kommer att skyffla mycket smuts över dig.

Då gäller det att ta sig ur brunnen genom att skaka av sig det som faller på dig och ta ett steg uppåt.

Alla våra bekymmer är samtidigt en möjlighet att växa som människa genom att ta ny sats.

Vi kan ta oss upp ur de djupaste brunnar om vi bestämmer oss för att aldrig ge upp.

Skaka bara av dig … och gå vidare.


Må gott

1 kommentar:

  1. Vilken smart åsna!!!!

    Du verkar ha haft en bra helg :-)
    Det är skitjobbigt att städa så som du gjorde men det är en ljuvlig känsla när man är klar o kan njuta av en rent hem :-)

    Hoppas yogan gick bra idag!
    Kram ❤️

    SvaraRadera