December

December

tisdag 21 januari 2014

Dagens känsla!




Känner mig smått galen!

Jobbar mot mig själv på något vis!

Gårdagen - det blev en bra dag till slut. Fick gjort det jag skulle - jag vilade hela förmiddagen, gjorde inte mycket fram till att det var dags att åka och hämta dottern som slutade jobbet 3.

Jag förberedde middagen - kycklinglår som jag la i en form ihop med lök, cocktailtomater och vitlök. ringlade på lite honung och olivolja ihop med citronsalt och lite kryddor. Sonen fick sen skala potatis och göra klyft och se till att det blev lagat.

Spanjoren fick följa med och vi gick till djurbutiken i byn och det finns ju sååå mycket fint och jag ska köpa mig ett nytt MR-koppel nästa månad - vinrött var det och mitt har minst 11 år på nacken så det börjar bli lite slitet.

Men vi provade olika halsband och det viktigaste var ju att han inte ska kunna krypa ur det om han backar och vi provade flera och så frågade jag om hon inte hade bredare - sk vinthundshalsband och fram kom hon med det som är på bilden nedan. Och se det passade honom perfekt! 319:- kronor och så 10% på det och så blev det godis också så rabatten äter han upp. Köpte grisöron och torkade oxsenor - som uppskattas och som hon sa - det är bättre än ben - vi tittade på tuggben men dessa fungerar som ben och går inte att tugga i sig hur fort som helst heller. Så vovven blev glad.



Vi kommer kunna vara flitigare i denna butik nu när dottern jobbar i byn.

Sen åkte vi hem och åt middag och kycklingen blev god och bra och saftig vilket den ofta blir när man har benen kvar och det räckte till matlåda till dottern idag och en liten till mig.

Hämtade henne utanför en helt nybyggd lokal där det är så nytt så färgen knappt torkat. Närmare 40 personer - alla nya har nu 2 veckor där dom jobbar och ska få iordning och sånt innan de boende ska flytta in och det är mycket - lära känna varandra - aktiviteter men än så verkar hon nöjd.

Fick köra henne i morse också. Bussen kommer 3 minuter efter det att hon börjar och hon ville inte komma sent så här första dagarna men ska prata med sina chefer för bussen går bara 1 gång i halvtimmen och det är nog inga problem.

Men idag åker hon buss hem i alla fall för jag ska jobba.

Efter middagen igår blev det de övriga ärendena - apoteket och nu är jag uppe i nytt högkostnadskort igen på mediciner men insåg att jag inte hade kvar på listan några som jag måste ha efter GBP operationen så jag får lämna in en lista imorgon när jag ska dit och ta spruta.

Men jag fick ut lite av det jag behövde i alla fall plus en hudkräm, ansiktskräm till dottern och ansiktsvätt till sonen och 2pack tuggummin.

Efter så blev det Rusta och köp av schampon och tvål. Billigare där och större förpackningar i alla fall dottern och sonens schampon. Vi använder olika. Jag har hitta Dove - för normalt hår som passar mitt hår bra - dottern kan inte ha detta schampo utan vill ha ett annat som också är för färgat och sonen får clearsil 2 in 1.

Sen hittade vi en pälspläd för 99:- såg jag idag när jag tittade på kvittot - skulle ha köpt 2 för vi trodde om kostade 200:- -detta till dotterns säng.

Och på vägen hem blev det ica. De vanliga färskvarorna och så mer av mjöl och jäst. Och en säck hundmat - det är nästan 2 månader som vi haft den förra säcken och den är inte helt slut. Jag köper best in show och läser man på deras hemsida står detta:

Best in Show Lamm & Ris var det första svensktillverkade fodret baserat på Lamm & Ris, fodret har bland annat rekommenderats varmt av veterinärer till hundar som har problem med allergi (klåda m.m.) och känslig mage.

Man kan ju lägga hur mycket och väldigt lite också på hundmat. En säck kostar strax över 200 kronor på ica och han äter och det som kommer ut ser bra ut också.

Det är ju väldigt svårt att hitta ett foder som passar både hund, matte och plånbok och det finns hur mycket åsikter som helst om man googlar på frågan för att få råd om hur andra gör det. Och vissa dissar helt detta foder och andra hyllar. Köpte inte detta till förra jycken - för stor säck för den lille så därför har jag inte någon tidigare erfarenhet men att det är svensktillverkat är ju bra.

Så när vi kom hem var jag nöjd över uträttade ärenden. Medan barnen bar in kassarna från bilen tog jag vovven och gick en runda. Hade både koppel och sele på. Och koppel i båda - hade jag även i morse för han är ju inte van med att ha halsbandet i koppel och gjorde ett försök att backa då han inte alls ville gå längre och han kom aldrig ur halsbandet denna gång :D

Det var bitigt, minus 6,5 grad och lite blåst och norrlänningen i mig skrattar när man tänker på de temperaturer som jag vuxit upp med och som dom fortfarande har så är 6 minus rena tövädret men det är helt klart en annan kyla som går in i ben och märg även om jag är väl påklädd så det blev en kortis.

Och då var det gott att komma in och dricka varmt te och sitta vid köksbordet och där fick jag se hur det rörde sig utanför fönstret i min lilla skogsbacke och de 3 rådjur som jag såg innan jul var på besök. Dom kom aldrig in i min trädgård men hoppade in till en annan granne som bor på andra sidan en gångväg. Men dom var ju väldigt vaksamma hela tiden och så länge stannade dom inte.

Själv satte jag igång med att laga mat. Tills i morgon. En gryta med kalops som får stå och puttra länge och sen gotta sig över natten så den blir extra god.

Och så blev det lunch för mig - pasta och köttbullar. Detta får också bli dagens middag till barnen. Jag tror jag är hemma vid 7 tiden idag kanske.

Men när jag sitter där vid köksbordet - efter att ha ätit så är det som om luften går ur mig. Känner hur det från tårna och upp kommer en våg av trötthet och även av värk. Den sitter just nu i höfterna och fötterna.

Ja alltid är det nåt! Men jag sitter själv på jobbet - kollegan är på vift så det är också rätt skönt och jag har lite småpyssel att hålla på mig som inte tar för mycket av hjärnverksamheten.

Sen är det ju kramens dag i dag om jag förstått allt rätt så från mig till dig.



Må gott















2 kommentarer:

  1. Sv: Tack för omtanken vännen...men tack o lov...det var inte våra hundar som försvunnit...nej då de är hemma här och. har nyss busat runt i snön. :)
    Grisöron det är gott det för voffsen och vi köper våra billigt (tycker vi) på Willys. Kul och bra med nya halsbandet...perfekt.
    Ha de gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Kram tillbaka! :-)

    SvaraRadera