December

December

lördag 11 maj 2013

Fortfarande lediga dagar kvar.



Lördag! Förmiddag! Melodikryss! Stora kaffemuggen!

En vanlig lördag för mig med andra ord. Men jag höll på att glömma bort att det var lördag där jag låg i sängen och filosoferade lite. Hade det inte varit för att klockan ringt hade jag helt missat.

Det blir så när man är ledig ett par dagar man tappar räkningen på något vis även om man ändå är väl medveten om att det just i dag är just lördag.

Och jag har tagit avsked.

Avsked av Ove har jag också tagit på morgonkvisten. En man jag från början irriterade mig på - buttergök men han vann mitt hjärta ju mer jag hade honom som sällskap och jag fick lära mig att det var en godhjärtad man och han var trevlig att lära känna.

Nu tror jag att jag ska ge mig ut i världen istället och till en annan man - lite mer hårdkokt är han - Harry. Harry Bosch har jag känt i många år nu. Kriminalaren i LAPD. Han var också lite svår från början men nu gillar jag honom.



Igår fick vi gjort en massa bra saker. Båda barnen väcktes vid 10 och så tog jag och jycken oss en runda och när jag sen var tillbaka hemma så gjorde jag iordning bilen - fällde fram sätena och plockade ur lite saker och hittade även de 2 sista gummiklossarna till takräcket - dom låg vid reservdäcket och jag hade ju hittat de övriga 2 - av 4. En i bilen och en inne så nu slipper vi köpa nytt sådant.

Och in för att kolla om dom var vakna och dottern gjorde sig klar för några timmars jobb medan sonen skulle hjälpa mig.

Så bilen fylldes med gamla gräsklippare och annat som skulle till tippen och dit tror jag halva kommunen valt att åka denna lediga klämdag.

Sen hem och äta! Körde dottern upp till pappan för att hämta lite saker och sen köra henne till jobbet och så hem och då var sonen redan i uteförrådet för att plocka ut sommardäcken och leta efter vår takbox. Den hade jag inte sett sen vi flyttade och jag har heller inte haft anledning att använda den men nu när vi snart ska åka uppåt så måste vi ha den och någonstans i det med gamla möbler överfyllda förrådet måste den ju finnas - och det gjorde den! Och den påsen med beslag som jag visste att jag sett någon annanstans - den hittade vi när sonen lyfte ner första boxen från garderoberna i hallen! YES. Nu behöver vi inte tänka mer på detta mer än att försöka komma på hur den ska monteras och det innan vi står där samma morgon som vi ska åka.

Däcken blev bytta - sonen är en klippa på detta nu för tiden - vi är lite sent ute men nu är det gjort och jag har klarat mig från 2 poliskontroller :)

När däcken bytt plats så åkte jag för att pumpa dom direkt och dom hade klarat sig bra under vintern. Sen stannade jag på en sån där gör det själv historia för att dammsuga bilen nu när vi ändå fällt ner hela lastutrymmet och jag hade 2 poletter så sagt och gjort - nu är hela bilen dammsugad bort med grus och sand och hundhår. Så skönt det kändes nu är det bara torkning av ytor kvar men det har jag sagt till de mina - det får ni göra.

Något som jag retat mig på länge också är att golven varit smutsiga så igår låg jag på alla 4 och knäskurade kök och hall med rotborste. Sen våttorkade jag x antal gånger tills vattnet inte längre var äckligt gråbrunt. Men det blir ju snabbt lortigt igen när alla djur och även vi andra går ut och in mellan trädgård och hem.

Badrummet fick sig en rengöring i torsdagskväll innan jag gick och la mig.

En tvätt hade jag lagt i maskinen och den hängde barnen medan jag skurade. Sen skulle dom skjutsas till  varsin kompis och jag köpte glass - icas tiramisu att gotta mig med.

Och så medveten jag är att jag gör för mycket för det kommer straffa sig men det var nog mest golven igår som tog min kraft - det andra var jag mest åskådare till och chaufför och det var inte så betungande. Men om kroppen grymtar så är min nöjd med mig själv känsla - stor.



Middagen igår blev rester. Köttfärssåsen som dottern gjorde var så stark och god så den fick bli inlindad i tortillas och på med salsa och ost och in i ugnen och en god sallad till. Sonen stod för detta. Dottern skulle äta hos kompisen.

När jag sen kom hem så plockade jag lite mer. Jag har också plockat undan vinterjackorna och nu ligger dom i en stor säck redo att bäras ner i förrådet och även skor ligger i en påse för samma transport så nu är det betydligt bättre plats i hallen.

Så det blev en väldigt fullspeckad dag. Körde en ensam skjorta till sonen på tvätt - en sån som man inte liksom vet om man kan tvätta med något annat. Det blev klart innan jag kröp till sängs och då satte jag på en till med mörkare kläder. Han ska ut ikväll och ville ha dom tvättade och jag tänkte att den sista kan jag hänga sen idag.

Sen kom sonen hem någon gång i natt hörde honom och somnade om, sen kom dottern hem och då var klockan 3 sen var jag vaken till 6. Jag lyssnade klart på boken om Ove, gick upp och drack mjölk och åt en macka, hängde den där tvätten innan jag somnade om för att då vakna 3 timmar senare.

Så det är så skönt att det idag är lördag och det är fortfarande mycket kvar av helgen. Igår var det varmt och skönt trots att solen försvann bakom molnen. Jag gick i linne och byxor som slutar strax nedanför knäna. Idag är det tydligen lite svalare och vädret är nog ostadigt men just nu tittar solen fram.

Ska se om jag kan få med mig dottern ut och gå om en stund. Sonen ska ju som sagt iväg men jag tror dottern kommer vara hemma men jag vet inte - det kan ju ha ändrats sen igår. Mycket mer står väl inte på dagens schema fast det finns en del - jag skulle behöva stryka lite av mina kläder som legat och skrynklat till sig över vintern men det får jag se om det blir något av idag eller inte. Jag kanske har en massa energi när jag känner efter eller så gör jag ingenting mer än att bara ta lugnt och mysa.

Kyckling i någon form står på menyn.

Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar