December

December

söndag 5 maj 2013

Fågelkvitter och solsken



Det är rätt trevligt att ha altandörren öppen ut mot min lilla trädgård och ha skogsbacken i blickfånget, höra fåglarna kvittra och se hur dom också letar något att äta samtidigt som katten sitter i solen och jycken kollar in sitt lilla revir. Några fjärilar har jag också sett. Det känns så gott att ha den här utsikten, min lilla trädgård och mitt andrum. Hade inte trivts i en lägenhet utan detta.

Jag har under perioder i mitt liv bott i lägenheter med balkong och det har gått bra men jag har alltid saknat att spontant bara öppna dörren och gå ut barfota så jag känner mig väldigt lyckligt lottad. Sen skulle jag gärna haft lite mer pengar till att göra mycket av min täppa, idéer finns men det är pengar som sätter stopp för det och självklart också orken att bära sten och annat till att göra ett stenparti som jag skulle kunna tänka mig att ha. Men drömma är trevligt det också ibland.

Sovit gott och mycket men jag behövde det så väl tydligen och jag hoppas att jag inte kommer få den känslan av behov idag. Vaknade av att dottern kom hem men orkade inte visa att jag var vaken och jag hörde henne tassa tyst och hennes bror var också vaken och dom pratade. Det blev sen tyst och jag låg och kände hur kroppen värkte och värkte och i min hjärna såg jag hur jag skulle vilja ta en yxa och hugga av min vänstra arm för det värkte så oerhört just där strax ovanför handleden. Så jag gick upp och tog värktabletter - den starkaste och drack mjölk och åt en macka och så gick jag och la mig igen och väntade på att värken skulle domna bort men jag domnade bort innan. Men värken finns där idag också inte lika intensiv som i natt men den är där.



Tycker jag ändå är så van att ha ont hela tiden 7-24 och det går liksom att leva med det och på nått sätt så accepterar jag att det är så - jag har ju haft ont sen jag var barn med växtvärk, ryggproblem, axlar allt eftersom jag blivit äldre så värken är ju inget nytt men ibland så är den så intensiv att det går inte att tänka på något annat och det är då yxan kommer fram och man vill bara hugga av sig armen och tro att det då försvinner men det vet jag ju att den inte gör.

Det finns olika grader i helvetet!

Mina ungdomar sover - tror jag. Dom får ligga i sina sängar ett tag till. Jag ska ge mig ut på en promenad sen kan dom få vakna.

Har ätit min gröt, först tänkte jag kanske att en av baguetterna skulle bli en god frukost men gröten vann.

Mackan får bli en lunchmacka istället.

Och dagen - ja den inbjuder till mer lust att vara utomhus och fixa och dona än igår. Vet inte riktigt vad vi ska äta till middag idag. Grilla något tror jag vi ska göra. Fläskfilé och kyckling kanske. Grilla så att det finns tills imorgon också när ändå grillen är tänd.

Må gott



2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt nu när man kan njuta lite mera utomhus....lite onödigt blåsigt här hos mig bara....
    Ha de gott Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Helt underbart väder idag, dck lite väl blåsig mitt på dagen, men det mojnade så eftermiddagen & kvällen har vi njutit av solens varma strålar :-)

    Det är precis som du skriver en vana att alltid ha ont, men så får man då mellan varven riktig smärta i det onda & det är jobbigt, speciellt om det kommer om natten... Sömnen är ju så fruktansvärt viktig när man går med ständig värk....

    Hoppas du har haft en riktigt skön söndag!
    KRAM

    SvaraRadera