December

December

onsdag 17 april 2013

Då var det gjort

Jag behöver inte ens göra en ansökan själv om sjukersättning 50 % - det kommer gå per automatik eller nåt sånt - jag fattade inte riktigt men så blev resultatet av 30 minuters möte med FK, min läkare och arbetsterapeut och skriftligt omdöme från kuratorn.

Ska jag vara glad eller inte - jag vet faktiskt inte för jag vet inte vad det kommer betyda ekonomisk. Blir det sämre mot att vara sjukskriven. Det visar sig.

Nu är det i alla fall över! Och jag slipper våndas över detta mer. Och livet kan rulla på som det gör, i min takt, med lite pyspunka på hjulen.

Men.

Jag lämnade ett hb prov och ska göra om det nästa vecka - det låg alldeles för högt. Så det kan vara tillfälligt om man är tex uttorkad efter att man varit magsjuk -  om inte - ja det får ju visa sig då. Jag vet att det finns något som kallas för jämtlandssjuka och har med högt hb att göra och jämtlänning är jag ju men det kan som sagt vara tillfälligt - får ta om nämna detta när jag kontaktar min läkare om provsvaren. Jag brukar ligga högt sa hon men inte så här. Alltid nåt som sagt.

Sen kollade hon min axel och det är nog inte så många läkare som säger "det är din fibro som spökar".

Det gör att du känner smärtan så mycket mer än andra säger hon. Och det är ju  ytterligare ett bevis på att jag har en läkare som tror på den diagnosen vilket känns skönt i eländet.

Jag har bara fått mig en rejäl smäll och tar väldigt lång tid på sig att läka.

Efter vc så åkte jag och köpte mjölk och bullar. Och har sen suttit ute i solen en stund och näsan rinner, jag är trött och .............

lite som vanligt då med andra ord.

Först tänkte jag att jag kanske skulle åka till tippen idag, kratta i trädgården men jag tänker inte göra något av det utan bara vila.

Känner att det är vad jag mäktar med idag.

Må gott

4 kommentarer:

  1. Skönt att du iaf vet hur det bli nu med den biten. Sen är det det ekonomiska kvar. Jag har 100% sjukersättning från fk, och då har jag även rätt till månadsersättning från en avtalsgruppförsäkring AGS-KL. Den utbetalas av afa. Har en kompis som har 25% från fk och hon får också från den försäkringen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Om man har sjukersättning kan man få bostadstillägg. Med inte om man bara är sjukskriven. (Jo om man har omyndiga barn) Men det kanske går jämt upp eftersom sjukersättningen är mindre.

    Skönt att mötet gick bra.
    Kram

    SvaraRadera
  3. SKÖNT att du år sjukersättning på 50%.. Det gör säkert lite ekonomiskt men du får iaf vara ifred & slipper oroa dig för utförsäkringar :-)
    Min handläggare ansökte oxå om att få byta ut sjukskrivning mot sjukersättning & det fick jag. Det känns i plånboken, men jag mår så mycket bättre i själen nu :-) Känner lugn & harmoni & det är värt mycket :-)
    Som Lena.s skriver man kan få bostadstillägg. Kika på det du är ju ensamstående så det borde du få :-)

    Vilken häörlig eftermiddag i solen :-)
    Men nu börjar pollenskiten ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag får, precis som Pea skriver, från AFA nu när jag har sjukersättning, c:a 1000 kr per månad. Och jag får även bostadstillägg. OCH bostadsbidrag. Det borde du också få ju, du är ju också ensamstående. Sjukersättningen är sämre än sjukpenning, tyvärr... :-(
    Hoppas du får en fin fredag, trots lågtrycket. Kramisar! ♥

    SvaraRadera