December

December

onsdag 27 mars 2013

Tusen nålar




Stick i armen, stick i fingret, stick i rompen och senare i dag massa stick på axlarna.

Idag är det nålens dag!

Satt på vårdcentralen 20 i 8. Vissa dagar - visade sig vara bara en måndag - har dom öppet från 07:30 men annars är det 8 så där satt jag hungrig!

Fick lämnat 2 rör med blod, mätte mig och vägde och midjemått. Har krympt 1 cm ............på längden!

Måste vara fel på måttet - har ju alltid varit 173.

Och sockret låg på 7,4 - lite högt sa hon - är du diabetiker - ja det är jag ju så vi får se vad långtidssockret säger eller så var det utspätt med firande från födelsedagen och rödvinet igår.

Klockan 11 brukar jag ju varje onsdag ha min tid för spruta och jag tänkte när jag hade bokat bestämd dag att jag ska ta proverna samtidigt som sprutan för jag brukar ju kunna sova länge och så  vidare men just idag ville det sig inte så och det är nu tur man är känd på stället för det var inga problem att få sprutan tidigare så jag slipper ju åka ner en gång till. Bara till klockan 12 då jag ska på akupunkturen.

Och jag vaknade vid 3 och hade jag kunnat så hade jag gärna kokat mig en kopp te då men jag skulle ju vara fastande och jag vill ha mjölk i mitt och jag hade svårt att somna om så jag hade bara halvdvalat när jag vaknade till och klockan var 7.

Men nu är jag uppe och jag är vaken och jag är trött och ute skiner solen och det kommer bli en skön dag idag. Fågelaktivitet i trädgården och när jag gick till bilen så såg jag 2 rådjur vid grannens tomt några staket bort. Så det är nog bara att inse att ev tulpaner och annat inte kommer växa i min trädgård.

Dottern sover gott och jag tänkte att jag nu kan ta och plantera om lite blommor så här på morgonkvisten för jag tänkte deligera hundpromenaden till dottern så kommer hon också ut och jag spar på mina stackars krafter. Det blir en lång dag idag. Är nog inte hemma förrän vid 19 ikväll skulle jag tro.

Ska också fixa min lunch aka mellis på jobbet - keso, jordgubbar, banan och nötter. Gott, nyttigt, enkelt och mättande och något som blodsockret tycker om.

Sköterskan som gav mig sprutan och jag pratade lite om min trötthet och att den har trots injektionerna varit jobbig. Och att en förklaring finns ju att det har varit mörkt, kallt och eländigt. Kroppen tar energi för att hålla sig varm och det tar ju på krafterna man har så få av numera så det känns ju hoppfullt att solen och värmen ska få en lite piggare kanske.

I söndags hade jag ju tänkt titta på film på tv men jag kände att det gick helt enkelt inte. Jag fick den där sjukdomskänslan - ont i halsen, influensakänslan osv så det var ju bara att gå kroppen till viljes och sova.

En kompis skrev på fb - när ska jag komma - om måndagen men jag fick skriva och säga att jag firar bara med mina barn idag för jag kände också där och då att jag inte orkade helt enkelt. Det är en sak att vara trött och sig själv inför sina barn än att vara det inför andra.

När man har besök så vill man ju och bör ju också vara lite intresserad av vad besökaren har att säga och lyssna och själv prata - det behöver jag ju inte göra på samma sätt inför barnen och det är väl därför det också är så skönt att ha deras sällskap för det är kravlöst så sett.

Igår hade vi ju vardagslyx jag och dottern och hon satt sen med sin dator och spelade upp massa youtubeklipp från en engelsk humor show som inte visas i Sverige och det var en hel del roliga klipp och dottern tycker det är jättekul och skratt högt och ofta åt det. Och hur dom hittar allt är ju en gåta och samtidigt blir man som förälder stolt över att dom är så språkkunniga ungdomar av idag. Jag tror faktiskt det var sonen som först hittade detta.

En kravlös trevlig kväll hade vi och tv-tablån visade inget som jag ville se så vid 8 låg jag till sängs.

Och boken - ja den måste jag fixa lite med innan jag kan lyssna vidare för den har lagt flera skivor i samma mapp och dom kommer i oordning så det får bli en annan istället - vilket vet jag inte än.

Nu blir det dagens första kopp kaffe. Te och smörgås är slut. Och så får jag be att dagen blir en bra dag, pigg och nyter.



Må gott

2 kommentarer:

  1. Jag har hört att rådjur, kaniner och andra vilddjur inte äter gula blommor. Vet inte om det är sant, men för flera år sen så satte min far gula tuplaner och dom blev aldrig uppätna.
    Ha en bra dag. / Kram!

    SvaraRadera
  2. Du kanske behöver en Mekobalamininjektion till i veckan? Jag tar ju 2, ti och fr. I o f s så har jag också varit enormt trött nu under 2-3 månader, det måste ha med årstiden att göra. Har ju varit infekterad en hel del med. Det gör ju sitt också, det tar ju några månader för kroppen att återhämta sig från en förkylning, om man är frisk vill säga och inte är en fibris.
    Idag har vi härligt väder här. Igår blev det ju grått mitt på dagen och det kom t o m lite snö. Det verkar inte blåsa så mkt idag heller. Skönt. Hoppas du får en fin dag på jobbet, ditt mellis verkar hemskt gott :-) Kramis! ♥

    SvaraRadera