December

December

tisdag 12 mars 2013

picnicbog



Har en picnicbog på 1.414 kg i frysen. Den kan man ju lägga i lergryta och steka eller så skära i skivor, strimla och göra en gryta.

Vad gör ni med en sån bit? Tar gärna emot nya goa tips.

Igår denna tid låg jag till sängs så jag är glad att jag idag sitter vid köksbordet och är lite piggare än igår samma tid. Ute kommer det små och ännu få snöflingor. Så det är ju omslag i vädret och det gillar ju inte kroppen riktig och kanske är det därför ihop med fredagens rolighet som man mår som man mår.

Fick ta värktabletter idag på jobbet - dagens första i och för sig - försöker att klara mig mer utan än förr så att jag inte blir för tillvänjd. Men precis som på söndagen fick jag så jädrans ont ca 1 dm upp från tummen på armen - en fläck eller sträcka som jag får massera för att försöka distrahera bort smärtan.

Jag har ju min egna teori att det kommer från den krånglande axeln och jag googlade lite idag - ska man inte göra egentligen och läste att ett fall som mitt i julas kan bli besvärligt och om det inte går över så borde man nog uppsöka en ortoped eller vad det nu var så om det inte blir bättre nu med tätare sjukgymnastikbesök, akupunktur så ska jag ta upp det med min läkare för så här går det ju inte att ha det.

Och jag kände mig också bättre och piggare på jobbet idag. Dagen gick fort men jag fick frågat min kollega ifall det är något jag borde komma ihåg men har glömt - det var det inte. Det är en deadline imorgon men jag har en stor komihåg lapp om detta och jag skriver upp i ett speciellt block sånt som jag ska göra och kan stryka allt eftersom men det är så lätt att missa när man har en hjärna som blivit dimmigare än förr.

Imorgon blir det en sån där fullspäckad dag igen. Och jag har tur att sonen är hemma och kan ta hand om jycken så är det en sak mindre.

Ska ta sprutan klockan 11 och med tanke på sista tidens parkeringskaos så får man vara i god tid. Sen 11:30 ska jag träffa sjukgymnasten. Jag måste tanka bilen och så tänkte jag in på en av ica butikerna och köpa det som dom hade bra pris på denna vecka - köttfärs, kyckling och sallad i påse för 10:-/påsen.

Sen blir det jobbet och där är jag i normaltid klockan 13 så det blir inte till att gå tidigare så jag får ta med mig mat som jag kan äta där och har gjort en dosa med dagens middag så jag inte äter för nära inpå  yogan. När jag kommer hem så blir det att byta om och fixa kroppen som jag brukar innan yogan och så ska jag och dottern åka till kvantum för att handla mer. Det finns liksom ingen annan dag att göra detta på. Det är dottern som får betala och hon har fullt upp resten av veckan.

Men det innebär ju att det inte är några måsten resten av veckan utan då kan jag bara vila och jobba och inte göra så mycket mer.

Men jag vill baka, jag har sett gott matbröd hos kryddburken som jag vill testa, jag har en burk philadelphiaost som passar så bra på en morotskaka och den har bäst före datum för någon dag sen men den klarar ju sig  bra flera dagar efter.

Jag har fixat undan disken efter maten och sonen ska hänga tvätt - det gäller att fördela jobben och han är bra på så sätt och lite lyhörd för hur jag mår också även om det finns mer att önska många gånger som att han själv kom på att det är  en tvätt i maskinen men det kommer kanske det också :)

Dom är bra båda mina barn och hjälpsamma men ibland speciellt när man själv mår sämre så är man ju mer av en gnällkärring själv och ser bara det ogjorda tyvärr men jag lever fortfarande på minnet av när jag kom hem och det var dammsugat, undanplockat och en kaka bakad utan att jag hade sagt något.

Dottern skulle i morgon efter jobbet äta frukost hos sin kompis som jag berättade om - som nu huserar i systerns lägenhet. Sen om det blir någon middag hemma eller om dom äter ihop visar sig. Om det skulle vara så har jag instruerat sonen om vad han kan göra till sig själv till middag.

Det finns pasta kvar och i frysen finns lax i små bitar som jag skar från det som blev över när jag köpte en hel och skar upp i lagoma bitar för 2 och detta passar perfekt att steka och sen ha över pastan ihop med sås eller utan.

Har också läst om tråkiga saker i bloggens värld. Hur spännande, intressanta och trevliga människor blir utsatta för elakheter och anonyma påhopp. Näthatet sprider ut sig som en elak farsot och det är så tråkigt att läsa om och jag blir ledsen för deras skull och så läser man också om den unga blott 13-åriga tjej som tar livet av sig pga näthatet. Grym har världen blivit och man undrar vad det är som gör att det är på detta sätt.

Jag har varit rätt förskonad även om jag också fått några anonyma inte så trevliga kommentarer men jag tror mig dock veta vem som är författaren av det hela - känner liksom igen sättet att skriva på och det är  inte någon helt okänd utan jag kan mycket väl tänka mig att den människan sjunker så lågt. Visst gör det lite ont också men jag har fått skaffa mig en hård hud mot denna person genom hela livet tyvärr och är inte så förvånad egentligen.

Sen kommer det sk spam mail från olika ställen och senast så har jag fått dom på eng och det bryr jag mig inte om alls.

Men det är trist att mista en bloggvän som berikat dagen.

Har idag ingen som helst koll på vad som är på tv'n  - känns som om jag sällan har det. Det är ofta tv-fria kvällar numera och det är också rätt skönt för det fanns en tid då man kände sig för beroende av den men ju fler kanaler man fått så minskar intresset - eller så är det för att man blivit äldre - man är mer kräsen helt enkelt.

Såg en trailer om nyaste såpan där kändiskar ska bli simhoppare - vem hittar ens på ett sånt och vem  vill se - säkert många men jag kommer inte göra det. Fångarna på fortet ska börja - inte heller något jag vill se.

Och så såg jag trailer för - är det Johan Falk serien - vet inte ens vad den heter och tänkte för mig själv att svenska deckare läser (lyssnar) jag gärna på men när dom blir en serie eller film så blir dom inte lika bra.

Men när tex Elisabeth George böcker som är så bra har blivit serie - den om kommisarie Lyngley så tycker jag att dom är klart sevärda och t o m bra.

Men engelsmännen är duktiga på sånt, danskarna också.

Men kanske är det något intressant på kunskapskanalen som man kan somna till.

Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar