December

December

söndag 31 mars 2013

nästa påskekrim

De blå damerna

Igår kväll lyssnade jag klart på De bortglömda och då behövs det ju en ny bok i öronen. Och jag valde De blå damerna av Kristina Appelqvist

En natt blir en berömd målning stulen från konsthallen i Skövde. Men när tjuvarna ska smyga från platsen gör de en oväntad upptäckt.

I hissen hittar de den nya, radikala chefredaktören på lokaltidningen mördad. Finns det ett samband mellan konstkuppen och mordet? Vad är det för hemligt sällskap som offret har varit medlem i?

De blå damerna är Kristina Appelqvists fjärde bok om Emma Lundgren och Filip Alexandersson. Spännande pusseldeckare där småstadslivet och 

Har läst några av hennes böcker men inte alla 4 innan denna. Men det kommer nog bli bra och spännande detta också.

Och så är det nu då sommartid och klockan var då närmare 9 idag än 8 när jag vaknade och kollade klockan.

Jag använder ju mobilen till detta och den ställer ju om sig själv till rätt tid - så det är ingen ansträngning där inte men jag har några klockar som ska ställas om manuellt.

Sovit gott i natt fram tills dess jycken gnällde och ville ut. Klockan var närmare 3 - sommartid. Då hade jag ju sovit rätt många timmar eftersom jag gick och la mig tidigt igår - så attans trött trots tuppluren. Ska bli intressant att höra vad proverna säger som jag lämnade förra veckan - kan ju vara något galet där kanske.

Dottern slutar jobba om en timme. Tänkte kanske att jag skulle gå och möta henne men tänker om. Tänker istället att vi - om hon nu inte har annat inplanerat för då åker jag själv - ska åka iväg och gå en skön promenad tillsammans någon annanstans. Ta med kaffe i termos och njuta av det solsken vi har idag också. Klarblå himmel.

Det som är trist är att jag trots att jag sovit gott ändå känner i ögonen tröttheten. Kanske kan kaffet i koppen pigga upp knoppen.

Sen är jag fortfarande täppt i ena näsborren - den högra så igår ilade det igen nere i käken. Ogillar och det gör väl sitt till syremässigt också när jag sover.

Så jag har nu lite saker att ta upp med min läkare.

1) näsan
2) axeln

- för nu har den bråkat länge nog med mig och vissa rörelser gör så förbaskat ont så jag blir knäpp så därför funderar jag på om det var något som ändå gick sönder när jag ramlade på den i julas.

Skulle försöka få tag på mina glasögon som ramlat ner från den lilla pall jag har bredvid sängen ner på golvet (tack missen!) och det blir ju lite knepig rörelse och jädrans så ont det gjorde och jag får värk i hela armen från axelfästet och ner i fingrarna just där och då - det går ju över men gör så ont.

Dagens middag då - ja något till risotton för det finns kvar av den. Ska kolla med dotra vad hon tycker.

Det ser i vilket fall ut att kunna bli en skön, härlig och lugn dag idag också.

Må gott

1 kommentar:

  1. Jag har läst den boken, och den var bra. Här är det också solsken och vi ska iväg till dottern. Så då vet man att det blir både pudelgos och pudelbus ;D
    Ha en bra dag, vännen. /Kram!

    SvaraRadera